
THE
“Great Global Warming Swindle”

Why should you never wrestle with a pig? (Answer on page 11) 

SWINDLE
A personal response to Channel 4's recent “polemic” 

March 2007

“Steal from one source, and that's plagiarism. Steal from five and you can call it research.”



Mal-Contents

What happened? Aftermath Page 2
The Science Bit  Pages 3-5, 8
Letters to the Editor Pages 6 and 7
Who are these guys? Page 9
Why is their message so popular?  Page 10 and 11
What is to be done? Page 12

What Happened
On Thursday March 8th, 2007, Channel 4 showed a 75 minute programme entitled  The Great Global Warming 
Swindle. Made by by British television producer Martin Durkin, it argued against prominent scientific views on 
global warming. The publicity for the program stated that the mainstream theory of global warming is "a lie" 
and "the biggest scam of modern times."

Groups like Spinwatch released articles before the show was broadcast predicting that it would be inaccurate. 

Predictably enough, given the film maker's favoured methods (we'll come back  to that) its accuracy has been 
disputed on several points, and the film has been criticised for being one-sided. Channel 4 described the film as 
"essentially a polemic and we are expecting it to cause trouble, but this is the controversial programming that 
Channel 4 is renowned for."

Aftermath
The show attracted 2.5 million viewers and an audience share of 11.5%. Though there have been 144 
complaints to Ofcom, as of March 19, 2007, Channel 4 revealed that it had received 758 calls and emails about 
the programme, with those in favour outnumbering complaints by six to one. 

The channel subsequently announced that it would be hosting a debate about the global warming issue to be 
broadcast in April. 

One of the contributors, Carl Wunsch, has threatened to sue. He may have sent a complaint to OfCom

Many climate campaigners report that their friends/families/work colleagues were impressed by the 
documentary, and now feel that the entire issue is 'up for debate'. The controversy has spilled over onto the 
Internet. The wikipedia entry has been frozen (this isn't unusual in such heated cases.)

Email correspondence 
On March 15, 2007, The Times reported that Durkin had seriously fallen out with a scientist who had been 
considering working with him. Armand Leroi was concerned that Durkin had used data about a correlation 
between solar activity and global temperatures which had subsequently been found to be flawed. Leroi sent 
Durkin an e-mail expressing concern about the programme and saying, "To put this bluntly: the data that you 
showed in your programme were . . . wrong in several different ways". He copied the e-mail to scientific 
author Simon Singh. Durkin responded to Leroi saying "You’re a big daft cock". Singh sent an email to 
Durkin urging him to engage in serious debate. Durkin responded stating, "Since 1940 we have had four 
decades of cooling, three of warming, and the last decade when temperature has been doing nothing", and 
concluded with, "Go and fuck yourself".Leroi subsequently said that he was withdrawing his co-operation with 
Durkin. Durkin later apologised for his language, saying that he had sent the e-mails when tired and had just 
finished making the programme, and that (despite his comments) he was "eager to have all the science 
properly debated with scientists qualified in the right areas".

for the original emails, see http://ocean.mit.edu/~cwunsch/papersonline/durkinemails.htm

“A lie is halfway round the world before the truth has its boots on.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Durkin_(television_director)
http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Singh
http://en.wikipedia.org/wiki/Armand_Leroi
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/2007
http://en.wikipedia.org/wiki/March_15
http://en.wikipedia.org/wiki/2007
http://en.wikipedia.org/wiki/March_19
http://en.wikipedia.org/wiki/Ofcom
http://en.wikipedia.org/wiki/Polemic
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming


Critique of the claims in “Great Global Warming Swindle”
Programme directed by Martin Durkin on Channel 4 on Thursday 8 March 2007.
Critique by John Houghton, President, John Ray Initiative. 

Some background on Martin Durkin can be found on 
www.gmwatch.org/profile1.asp?PrId=39 and
http://www.monbiot.com/archives/2000/03/16/modified-truth/

The programme purported to debunk the science of Global Warming describing it as ‘lies’ and 
an invention of hundreds of scientists around the world who have conspired to mislead 
governments, and the general public. The most prominent person in the programme was Lord 
Lawson, former Chancellor of the Exchequer who is not a scientist and who shows little 
knowledge of the science but who is party to the creation of a conspiracy theory that questions 
the motives and integrity of the world scientific community, especially as represented by the 
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

The material presented was a mixture of truth, half truth and falsehood put together with the sole purpose of discrediting the 
science of global warming as presented by the main world community of climate scientists and by the IPCC. 

For the best and latest statement of the science, you are referred to the Summary for Policymakers of the IPCC 4th 
Assessment Report published in February 2007 (see: www.ipcc.ch). 

You are also referred to a 2-page statement by the Academies of Science of the 11 largest countries in the world (the G8 plus 
China, India and Brazil) addressed to the leaders at the G8 Summit at Gleneagles in 2005 giving a clear and urgent message 
about the reality of Global Warming and its likely consequences and also endorsing the consensus of the IPCC. This statement 
by the Academies is unprecedented. There could not be a stronger statement supporting the work of the world scientific 
community by the most eminent scientists in the world. 

You are also referred to JRI Briefing Paper 14, Global Warming, Climate Change and Sustainability: Challenge to Scientists, 
Policy-makers and Christians" by Sir John Houghton, 2007 that can be downloaded from: 
http://www.jri.org.uk/brief/Briefing14_Houghton.pdf 

Here I briefly point out the main lines of evidence for human-induced climate change and then address some of the main 
arguments presented in the programme. 

1. First, it is important to note that the main lines of evidence for human-induced climate change not addressed in the 
programme were: 

• * growth of carbon dioxide in the atmosphere mainly due to fossil fuel burning to a level greater than for at least 
600,000 years; 

• * observations of global warming at the earth’s surface (in magnitude and pattern) consistent with the increase in 
greenhouse gases, the basic science of which has been known and understood for over 200 years. 

2. Climate is always changing – TRUE. However, the programme also argued that changes in global average 
temperature over the last 50 years and as projected for the 21st century are within the range of natural climate 
variability as observed over the last few millennia – NOT TRUE. 

Many of the prominent climate changes over past centuries have been regional in scale. Global Warming is concerned with 
global scale changes. The IPCC 4th Assessment Report Summary for Policymakers has a particular section summarising the 
conclusions of detailed studies using a wide range of paleoclimate data. It concludes that ‘Paleoclimate information supports 
the interpretation that the warmth of the last half century is unusual in at least the previous 1300 years.’ 

3. That carbon dioxide content and temperature correlate so closely during the last ice age is not evidence of carbon 
dioxide driving the temperature but rather the other way round - TRUE. The programme went on to state that this 
correlation has been presented as the main evidence for global warming by the IPCC – NOT TRUE. 
For instance, I often show that diagram in my lectures on climate change but always make the point that it gives no proof of 
global warming due to increased carbon dioxide. 

4. The troposphere is warming less than the surface – NOT TRUE. 
This raises a debate that took place in the 1990s but which has now been resolved. There is now agreement among the scientists 
involved in measurements that trends in satellite observed tropospheric temperatures when properly analysed agree well with 
trends in surface temperature observations. The programme also stated that warming should continue to higher levels. That is 
not the case. In fact, higher levels are observed to be cooling, consistent with the science of global warming that indicates that 
there is warming below and cooling above the ‘blanket’ of additional carbon dioxide. 

5. Volcanic eruptions emit more carbon dioxide than fossil fuel burning – NOT TRUE. In fact, none of the large volcanic 
eruptions over the last 50 years feature in the detailed record of increase in atmospheric carbon dioxide. 

6. Changes in the sun influence climate – TRUE. They cited the Maunder Minimum in the 17th century when no sunspots 
were observed, as a probable example. Solar influences are the main driver of global average temperature in the 20th 
century – NOT TRUE. 

http://www.jri.org.uk/brief/Briefing14_Houghton.pdf
http://www.royalsoc.ac.uk/document.asp?latest=1&id=3222
http://www.royalsoc.ac.uk/document.asp?latest=1&id=3222
http://www.ipcc.ch/
http://www.monbiot.com/archives/2000/03/16/modified-truth/
http://www.gmwatch.org/profile1.asp?PrId=39


Changes in solar output together with the absence of large volcanoes (that tend to cool the climate) are likely to have been 
causes for the rise in temperature between 1900 and 1940. However, the much more complete observations of the sun from 
space instruments over the past 40 years demonstrate that such influences cannot have contributed significantly to the 
temperature increase over this period. Other possibilities such as cosmic rays affecting cloud formation have been very 
carefully considered by the IPCC (see the 3rd Assessment Report on www.ipcc.ch) and there is no evidence that they are 
significant compared with the much larger and well understood effects of increased greenhouse gases such as carbon dioxide. 

7. Climate models are too complex and uncertain to provide useful projections of climate change - NOT TRUE. 
In the programme, this was illustrated by a statement made by a youthful Professor Smagorinsky, a pioneer in climate 
modelling, speaking in the 1980s explaining some of the inadequacies of early models. Climate modelling has developed 
enormously since then. Modern models include detailed coupling of the circulations of atmosphere and ocean and detailed 
descriptions of the interactions between all components of the climate system including ice and the biosphere. They have been 
tested thoroughly in their ability to reconstruct current and past climates. The 30 or more major modelling groups in the world 
regularly compare their methods and their findings. Contributors to the programme with their parodies of climate models just 
demonstrated their complete ignorance of the significance and capabilities of modern models.

8. The IPCC process stifles debate and is used by scientists to further their own self interest – NOT TRUE. 
I chaired the main meetings of Working Group I during the production of the first three IPCC scientific assessments. I can say 
categorically that the process was very open and honest. The aim was to distinguish between what was reasonably well known 
and the areas where there is large uncertainty. The chapter groups had complete freedom to investigate and assess the scientific 
literature and draw their conclusions. 

Contrary to the impression given in the programme, no one ever resigned from being a lead author in Working Group I because 
of their disagreement with the process or the final content of their chapter. In fact, no one ever communicated to me a complaint 
about the integrity of the process. 

I should mention, however, a case of disagreement that occurred in Working Group 2 of the IPCC that dealt with the impacts of 
climate change – a more complex area to address that the basic science of Working Group I. Professor Reiter who appeared in 
the programme described how, unfortunately, his expert work on malaria failed to get recognition in the relevant IPCC chapter. 

Even Professor Lindzen, who appeared at length on the programme, stayed the course as lead author within Working Group I, 
expressing his satisfaction with the report’s chapters as good scientific documents. He has often, however, gone on to express 
his view that the conclusions of the Policymakers Summary did not faithfully represent the chapters. But he has never provided 
any supporting evidence for that statement – nor, to my knowledge, has anyone else who has quoted that statement originating 
from Lindzen. 

It is important to note that IPCC Policymakers’ Summaries are agreed unanimously at intergovernmental meetings involving 
over 200 government delegates from around 100 countries. This agreement is only achieved after several days of scientific 
debate (only scientific arguments not political ones are allowed) the main purpose of which is to challenge the scientific chapter 
authors regarding the accuracy, clarity and relevance of the summary and most especially its consistency with the underlying 
chapters. Agreement at such a meeting has ensured that the resulting document, so far as is possible, is scientifically accurate, 
balanced and free from personal or political bias. 

Reference was made in the programme to an article in the Wall Street Journal in 1995 about the 1995 IPCC report accusing the 
IPCC of improperly altering one of the agreed chapters before publication. This was a completely false accusation as was 
pointed out in the Bulletin of the American Meteorological Society, September 1996, 77, pp1961-1966. 

9. Action on climate change by developed countries may have a negative influence on development of the world’s poorer 
countries – POSSIBLY TRUE. 
A strong non scientific point made towards the end of the programme concerned the possible effect of pressure from the 
developed world on developing countries to develop without use of fossil fuel sources of energy. There is something inherently 
unfair in such pressure that could hamper growth of developing country economies especially when rather little is being done 
by developed countries to reduce their own fossil fuel emissions. Further, the greater proportion of the damage from climate 
change will tend to fall on developing countries. The responsibilities of developed countries therefore are clear, first to reduce 
their own emissions as rapidly as possible and secondly to assist developing countries with resources and skills to develop their 
energy and other requirements in sustainable ways.

[Webmaster's note: Sir John Houghton was co-chair of IPCC Scientific Assessment working group 1988-2002, and Director  
General of the UK Meteorological Office 1983-1991.]

British campaigner Jo Abbess took the time to watch the documentary and go through 
checking out every claim. It's well worth reading what she found...
http://portal.campaigncc.org/node/1843

http://portal.campaigncc.org/node/1843
http://www.ipcc.ch/


Swindled by Channel 4: spurious science for the climate of confusion
by Andy Bowman

Global warming caused by human activity is a giant hoax! Bush and the oil companies were right all along, I knew I should 
have had more faith! So says a channel 4 documentary broadcast last Thursday, ‘The Great Global Warming Swindle’, 
produced by Martin Durkin. It effectively attributes the green movement to a neo-imperialist agenda to prevent the world’s 
poorest regions from developing.

Just like Al Gore’s recent venture into factual film making, Durkin’s account is staggeringly one-sided, and has as much to do 
with a personal political agenda as it does with a discussion of climate science. Unlike Gore however, Durkin utilizes extremely 
dubious information, discredited long before the documentary went to air.

Central to the case put forward in the 90 minute documentary, is the claim that the sun is responsible for all fluctuations in 
global temperature, with anthropogenic factors playing an insignificant role in recent warming trends. Such a delightfully 
simple explanation, why didn’t the worlds finest minds realize this before? Graph’s do show a correlation between solar 
irradiance and global temperature, but what the film crucially omits is the fact that once non-anthropogenic factors - such as 
solar sunspot changes, cosmic ray cloud nucleation changes and volcanic activity - have been taken into account, it is apparent 
that the earth should at present be cooling, not warming (1). 

The sun’s energy alone does not create our climate, the atmosphere traps heat in what is known as the greenhouse effect. It is 
the quantifiable anthropogenic changes made to the atmosphere which explain the present rise in temperature. Theories of 
Cosmo-climatology such as those advanced in the film have not remained credible under peer scrutiny, and as such are not 
taken that seriously in the scientific community (2). Furthermore, the graph used to prove the relationship between solar rays 
and temperature turns out to be a little less accurate than was claimed (3). To retain balance in this article, it is necessary to say 
that Durkin might respond by suggesting that climate scientists who disagree with the cosmic rays theory (the majority) are not 
doing so due to lack of credible evidence, but as part of a conspiratorial proto-fascist resurgence led by environmentalists, as 
Durkin effectively claimed in a 1997 documentary “Against Nature”, aired on Channel 4. 

Prior to bringing the spurious cosmic rays theory into play, Durkin displays ice core data proving that increases in temperature 
precede increases in atmospheric CO2 levels. From this it is inferred that humanity can‘t be involved in global warming…thus, 
it must be the sun! Again only part of the story is told. CO2 and temperature are presented as entirely un-correlated, rather than 
as strongly coupled variables in a feedback relationship. CO2 is not responsible for initiating warming, but amplifies it once it 
is under way, as we are now witnessing (4). The film should also have mentioned that there is a considerable lag between 
emitting CO2 and the increase in temperature – we will not witness the effects of current emissions for some time yet.
A further attempt to sever the link between human activity and global temperature came with a focus upon the plateau in global 
temperature between 1940 and 1980, a period when CO2 emissions were rising. Again lying by omission, there was no attempt 
to explain that this plateau has been attributed to the greater prevalence of sulphate aerosols (which cause cooling) during this 
period. 

Many of the most potent weapons in the pub climate skeptics arsenal were also brought out over the course of the film. Firstly, 
the medieval warm period, where one could grow grapes in the UK -. The film neglected to mention that this was a regional 
fluctuation rather than a global change (5). Secondly, the so called mini ice-age, again a regional fluctuation, specific to 
Western Europe, and insignificant compared to the global trends we are now experiencing (6). Thirdly, the claim that volcanoes 
are responsible for greater CO2 emissions than humans - something that flatly contradicts all available evidence, which shows 
the sum total of all CO2 emitted by active volcanoes amounts to about 1/150th of anthropogenic emissions (7).

Anybody even scratching the surface of contemporary debates on climate change would be aware of the weak foundations of 
the case put forward. However, the content is understandable given that the only scientific advisor employed for the 
documentary was a certain Martin Livermore, whose sole scientific qualification is as the Director of The Scientific Alliance, 
an organization that has no affiliation with any recognized scientific body. The Alliance was set up by in 2001 by Robert 
Durward, the fiercely anti-green director of the British Aggregates Association, and Foresight Communications, a Westminster 
public relations and lobbying company, to “counter scare-mongering by the so-called green lobby”. The Scientific Alliance, 
like most of the contributors to the program, has strong links with the US public relations organizations that have been so 
effective in setting the Bush agenda on climate change. Indeed, many of the scientists used as authoritative voices on the 
documentary will be familiar to those with an eye on corporate greenwash, as figures who have received direct funding from 
fossil fuel industries (Fred Singer, Patrick Michaels, Patrick Moore) or lack credentials as climate scientists (Philip Stott, Piers 
Corbyn) (8).

The scientific community is never unified on any issue, and if you have the money it is possible to assemble a team of scientists 
to defend your vested interests should they be threatened by other scientific discoveries. This happened in the past when the 
link between lung cancer and smoking emerged, and in recent times a denial industry has arisen to confuse the issue of climate 
change. Although by no means perfect, the IPCC was established to remedy the confusion that results from a multitude of 



different voices pitching into the debates on global warming, with agendas concealed beneath a façade of scientific neutrality. It 
presents us with a moderate line on climate change, taken from the thorough examination of contemporary peer-reviewed 
scientific literature. It happens to be the case that even the moderate line on climate change is extremely troubling (9), and the 
IPCC is most frequently criticized for under-stating the problems faced (10). 

Understandably, many people would rather listen to comforting assurances that the carbon economy can continue in full swing. 
Many will also pay handsomely for them, as channel 4 has demonstrated. 

Given the serious implications of any discussion surrounding global warming, how was it that such an obviously misleading 
documentary came to be broadcast? Of course anti-dogmatism is the lifeblood of science, all theories must be continually 
challenged, and this is to be encouraged in the public arena - but only when these challenges are based upon theories proven by 
credible evidence -something this film conclusively failed to provide. 

Unfortunately this was not simply a case of well meaning ignorance on the part of those involved. Durkin is well known to 
channel 4, in the past they have aired a number of his clumsy forays into the world of scientific controversy, none of which 
have passed without incident. They include 1997’s “Against Nature” which attempted to paint environmentalists as proto-
fascists (later reprimanded by the Independent Television Commission for misleading interviewee’s over the purpose of the 
documentary and misrepresenting their opinions through selective editing ) (11), an edition of Equinox which linked silicone 
implants to the prevention of breast cancer (rejected by the BBC whose in house researcher stated that Durkin was ignoring 
evidence contradicting his claims), and a hopelessly ill informed portrayal of the GM crop debate in 2000 (multiple signatories 
from the Third World complained in a joint letter following the programme that it was a propaganda vehicle that made use of 
the Third World's rural poverty to support the monopoly control and global use of genetically modified food production by 
transnational corporations and emotionally blackmail the UK public into using GM) (12). Serious complaints about the 
misinformation distributed in these films has obviously not deterred channel four from once again giving Durkin funding and a 
prime-time slot. The complaints have begun to accumulate, including one from Carl Wunsch, professor of physical 
oceanography at the Massachusetts Institute of Technology and one of the most credible sources used in the film, who is 
considering legal action against channel 4, claiming that his views have been “completely misrepresented” to imply that 
pollution has nothing to do with global warming, calling the film “as close to pure propaganda as anything since World War 
Two” (13).

The final section of the documentary was the most enlightening. Neglecting to mention the environmentalist mantra of 
contraction and convergence (allowing people living in poorer nations to increase their emission levels up to a sustainable level, 
should they want to, whilst the biggest polluters contract dramatically to sustainable levels), nor the fact that the Kyoto protocol 
does not apply to the worlds poorest nations, nor that the less economically developed regions of the world will be worst 
affected by climate change, Durkin claims that anthropocentric global warming is a conspiracy drawn up by the global elite to 
lock poorer nations into ‘under-development’, to the benefit of the wealthy. Therefore ceaseless growth of the carbon economy 
must continue! Durkin’s political background involves strong ties to the (now disbanded) Revolutionary Communist Party, a 
group that went so far left it came out again on the right (14). The RCP believed, similar to fundamentalist Christians seeking to 
rebuild the Temple in Jerusalem to usher in the apocalypse, that the demise of capitalism will be speeded by exemplifying its 
worst effects on the human population of the world and its ecosystems. All attempts to bring about social and environmental 
justice are opposed as delays to the revolution, but hidden beneath right wing libertarian rhetoric of extreme opposition to state 
interventionism. It is no wonder then that many associated with this group have been welcomed with open arms by the 
corporate press, and others whose interests are threatened by the curtailment of consumption necessary as a response to global 
warming. ‘The Great Climate Swindle’ provides a perfect accompaniment to the advertisements upon which corporate media 
entities such as Channel 4 rely upon for their survival.

As it stands, the coming century is likely to bring droughts, floods, famines, resource wars and mass migrations on a scale never 
seen before. Responses to the impending crisis are at present hopelessly inadequate, and if one doesn’t feel motivated to join 
the growing protest movement in some capacity, perhaps it would be best to pray that Durkin and co. are correct. 
(1)http://www.newscientist.com/data/images/archive/2486/24861403.jpg 
(2)http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/03/cosmoclimatology-tired-old-arguments-in-new-clothes/
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/10/taking-cosmic-rays-for-a-spin/
(3)http://stephenschneider.stanford.edu/Publications/PDF_Papers/DamonLaut2004.pdf
(4) http://www.realclimate.org/index.php/archives/2004/12/co2-in-ice-cores/
(5) http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ipcc7.1-mann-moberg.png
(6) http://www.pages2005.org/mediaroom/paperpics/mann1.gif
http://www.usefulinfo.co.uk/images/cetann.gif
(7) http://gristmill.grist.org/story/2006/12/17/223957/72
(8) http://www.climatedenial.org/
(9) http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6179409.stm 
(10) IPCC for policy makers, 4ar http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/docs/WG1AR4_SPM_PlenaryApproved.pdf
(11) http://www.foe.co.uk/resource/press_releases/19980402000124.html
(12) http://www.biotech-info.net/joint_letter.html
(13) http://news.independent.co.uk/environment/climate_change/article2347526.ece
http://environment.guardian.co.uk/climatechange/story/0,,2031457,00.html
(14)http://www.monbiot.com/archives/1997/12/18/the-revolution-has-been-televised/http://www.monbiot.com/archives/1997/12/18/the-revolution-has-been-televised/
http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,1102753,00.html 

http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,1102753,00.html
http://www.monbiot.com/archives/1997/12/18/the-revolution-has-been-televised/http://www.monbiot.com/archives/1997/12/18/the-revolution-has-been-televised/
http://environment.guardian.co.uk/climatechange/story/0,,2031457,00.html
http://news.independent.co.uk/environment/climate_change/article2347526.ece
http://www.biotech-info.net/joint_letter.html
http://www.foe.co.uk/resource/press_releases/19980402000124.html
http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/docs/WG1AR4_SPM_PlenaryApproved.pdf
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6179409.stm
http://www.climatedenial.org/
http://gristmill.grist.org/story/2006/12/17/223957/72
http://www.usefulinfo.co.uk/images/cetann.gif
http://www.pages2005.org/mediaroom/paperpics/mann1.gif
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ipcc7.1-mann-moberg.png
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2004/12/co2-in-ice-cores/
http://stephenschneider.stanford.edu/Publications/PDF_Papers/DamonLaut2004.pdf
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/10/taking-cosmic-rays-for-a-spin/
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/03/cosmoclimatology-tired-old-arguments-in-new-clothes/
http://www.newscientist.com/data/images/archive/2486/24861403.jpg


Who ARE these guys?
In 1997 television producer Martin Durkin from the TV company Kugelblitz made a series for Channel 4 called Against 
Nature, which targeted environmentalists, presenting them as 'the new enemy of science' and as comparable to the Nazis. They 
were responsible, the series argued, for the deprivation and death of millions in the Third World. (Crimes against Nature , The 
Revolution Has Been Televised )

Channel Four had to broadcast a prime-time apology after Against Nature drew the wrath of the Independent Television 
Commission which ruled, 'Comparison of the unedited and edited transcripts confirmed that the editing of the interviews with 
[the environmentalists who contributed] had indeed distorted or misrepresented their known views. It was also found that the 
production company had misled them... as to the format, subject matter and purpose of these programs.'  (See CHANNEL 4 
SAVAGED BY TELEVISION WATCHDOG )

Having seen the programmes in advance, the Guardian's Environment correspondent, John Vidal,sought to identify the 
perspective from which the programmes had been made, 'I only know of one broad group which consistently uses this sort of 
argument about "environmentalism''. The Far Right. In the US, the Wise Use Movement is linked to the militias and its 
members beat up environmentalists who they call ''commies''. In South America and Asia, corporations and landowners spend 
millions killing them and bribing or influencing politicians against their arguments. Against Nature appears to peddle their line, 
yet C4 either can't see it or approves.  

Vidal's conclusion was understandable as the series provided a platform for a whole string of contributors from the Far Right 
but those behind Against Nature were not the usual right wing suspects. Rather, as Guardian columnist George Monbiot noted, 
the critical links were to a network then centered on the magazine LM, formerly known as Living Marxism , the monthly 
review of the Revolutionary Communist Party (RCP).

Monbiot writes, 'The assistant producer of Against Nature, Eve Kaye, was one of the principal coordinators of the RCP/LM. 
The director, Martin Durkin, describes himself as a Marxist, denies any link with LM, but precisely follows its line in 
argument. The series starred Frank Furedi, previously known as Frank Richards, LM's regular columnist and most influential 
thinker, and John Gillott, LM's science correspondent, both billed as independent experts. Line by line, point by point, Against 
Nature followed the agenda laid down by LM: that greens are not radicals, but doom-mongering imperialists; that global 
warming is nothing to worry about; that "sustainable development" is a conspiracy against people; while germline gene therapy 
and human cloning will liberate humanity from nature.'

Durkin's hidden agenda and controversial methods did not stop 
Channel 4 from making further use of his services, as Private 
Eye noted in February 2000, 'What does Channel 4 do with 
programme makers condemned by the TV watchdog, the 
Independent Television Commission (ITC), for using 
underhand editing techniques? The answer is, er, hire them to 
make another programme... Despite the damning ITC 
judgement the programme was seen at Channel 4 as something 
of a triumph, and science programmes commissioning editor 
Sarah  Ramsden recieved high praise. Now Durkin is back with 
TV company Kugelblitz to make another programme in defence 
of genetic modification for Channel  4's 'Equinox' series.' 

'Modified Truth: The Rise and Fall of GM' was broadcast on 
March 20 2000. It presented GM food as perfectly safe and as 
much needed to feed the starving in the Third World. Dr. 
Tewolde Gebre Egziaber of Ethiopia was among multiple 
signatories from the Third World who complained in a joint 
letter following the programme that it was a propaganda vehicle 
that made use of the Third World's rural poverty to support the monopoly control and global use of genetically modified food 
production by transnational corporations and emotionally blackmail the UK public into using GM (Joint Letter). 

Two scientists critical of genetic engineering who were invited to contribute to the programme, Dr Arpad Pusztai and Dr Mae-
Wan Ho, both subsequently complained that they were misled about the content and were not given a chance to reply to attacks 
on their positions (Pusztai's comments). Dr Ho said , 'I feel completely betrayed and misled. They did not tell me it was going 
to be an attack on my position.'  

They are far from the only ones to complain about Durkin's methods. Contributors to a Durkin-directed Equinox programme 
about breast implants, which argued implants reduce the incidence of breast cancer, complained of the programme makers' 
deceptive tactics: 'In discussions with Martin Durkin's "Kugelblitz" crew as to the content of their proposed "science 
documentary" on silicone breast implants last year, we were totally and unequivocally misled as to the intent and content of that 
piece.' Durkin's proposal for the programme had earlier been rejected by the BBC because it 'ignored a powerful body of 
evidence contradicting his [Durkin's] claims'. A researcher hired to help Durkin make the Equinox programme resigned 
because, 'my research was being ignored. The published research had been construed to give an impression that's not the case. I 
don't know how that programme got passed.' 

LM= ?
The Guardian reported that 'the pivot of Living 
Marxism's activities in the mainstream is... the 
Economist Intelligence Unit.' Would a reader care to 
offer an interpretation of this which does not conclude 
that LM is some kind of front for the British state? 
(Guardian G2 15 March 2000)
From Lobster 39 www.lobster-magazine.co.uk/
(The Guardian article is “Poison in the well of history: 
Living Marxism accused ITN of distorting the truth about 
Bosnia. Now, it faces ruin after losing the ensuing libel 
battle. Ed Vulliamy , who filed the first reports on the 
horrors of the Trnopolje camp, explains why an unholy 
alliance of Serb apologists and misguided intellectuals 
had to be defeated in court”)

http://www.guardian.co.uk/Print/0,3858,3974478,00.html
http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,3976877,00.html
http://www.guardian.co.uk/Print/0,3858,3974478,00.html
http://www.freenetpages.co.uk/hp/A.Pusztai/neenan.htm
http://www.biotech-info.net/joint_letter.html
http://www.gmwatch.org/p2temp2.asp?aid=38&page=1&op=2
http://www.gmwatch.org/p2temp2.asp?aid=38&page=1&op=2
http://www.gmwatch.org/profile1.asp?PrId=158
http://www.gmwatch.org/profile1.asp?PrId=78
http://www.lobster-magazine.co.uk/
http://www.gmwatch.org/profile1.asp?PrId=78
http://www.foe.org.au/docs/pub_an.htm
http://www.foe.co.uk/pubsinfo/infoteam/pressrel/1998/19980402000124.html
http://www.foe.co.uk/pubsinfo/infoteam/pressrel/1998/19980402000124.html
http://www.monbiot.com/dsp_article.cfm?article_id=257
http://www.monbiot.com/dsp_article.cfm?article_id=257
http://www.monbiot.com/dsp_article.cfm?article_id=252


Galileo? My arse*!

Were it not for dissent, science, like politics, would have stayed in the dark ages. All the great heroes of the discipline -  
Galileo, Newton, Darwin, Einstein - took tremendous risks in confronting mainstream opinion. Today's crank has often 
proved to be tomorrow's visionary.

But the syllogism does not apply. Being a crank does not automatically make you a visionary. There is little  
prospect, for example, that Dr Mantombazana Tshabalala-Msimang, the South African health minister who 
has claimed Aids can be treated with garlic, lemon and beetroot, will be hailed as a genius. But the point is  
often confused. Professor David Bellamy, for example, while making the incorrect claim that wind farms do 
not have "any measurable effect" on total emissions of carbon dioxide, has compared himself to Galileo.

George Monbiot, 13 March 2007
*it's patently not, much to my girlfriend's chagrin...

Why do we like to hear this?  

Because if it's true, then we get to keep our toys...

 and, if you'll humour me in a little Cod Psychology

The show was very popular (Channel 4 reports messages 
running at six to one in favour.) Why?

Science, with its numbers, graphs and lack of certainty 
about risk, scares and confuses people. They resent the 
constant stream of scientific reports all saying the same 
thing. They remember the lies over BSE and so forth.

So when a show like this comes along, it looks like a “fair 
fight”- it looks like the plucky underdog is finally biting 
back.  

And we get to keep our toys...



Many of the more prominent sceptics are old enough to have grown up during the cold war with the Soviet Union.
Back then the vast global conspiracy wasn't grant-hungry scientists, but rather Faceless Communism

There were certain luxuries to this. You 
had a 'visible' enemy.  You could, if you 
wanted to, pretend that its agents were all 
around, invisible.  You could posture in a 
mahco way about the  “throw-weight” of 
missiles and speculate on whether  yours was bigger than his. It all got very Freudian and Oedipal. (see Helen Caldicott's 
book “Missile Envy.”)
The Global Warming menace is more frustrating for these Cold Warriors. Many of them believe that environmentalism is 
simply communism by the back door (see Vaclav Klaus quote above).  
But this time the enemy really is  a) “invisible” and b) us. 

So when your world-view is under attack to you a) step back and reconsider or b) re-assert it more and more loudly and 
shrilly?  Answers on a postcard to the usual address.

"Everyone is entitled to their own opinions, but they are not entitled to their own facts." 
Daniel Patrick Moynihan

A. You both get muddy, but the pig enjoys it...

Do you wrestle with a pig? Under what circumstances? You have to ask 
yourself why you are spending time on it, and what else you could be spending 
time on.

There's a tactic that losers on the Internet use, called “trolling”. [“In Internet 
terminology, a troll is a person who enters an established community such as an 
online discussion forum and intentionally tries to cause disruption, often in the 
form of posting messages that are inflammatory, insulting, incorrect, inaccurate, 

absurd, or off-topic, with the intent of provoking a reaction from others.” en.wikipedia.org]

Before you engage in a debate with someone, try to figure out if they are going to listen to you. Also consider what effect 
your refusing to engage might have on other people who are watching things unfold (this is rarely possible, or worth it, 
except in the real world, also known as “Meat Space” to differentiate it from “Cyberspace”.
It may be that you don't win over the person who wants to rile you, but if you keep calm and polite and factual (getting 
down into name-calling is rarely worth it) can win you respect and make the other lot look stupid...

The “ANY OLD ARGUMENT” Strategy
Most people don't want to believe the worst of their masters or the 
planet's future.  They are therefore very grateful for any argument 
that lets them avoid the obvious. You could see this working back 
when the Daily Mirror published photos of UK soldiers abusing 
Iraqis in a truck. For the first 48 hours it was obvious the Army 
thought the photos were/could be real. It was the BBC that ran- very 
vigorously- the 'the photos could be fake' angle. 
More recently, remember the shooting of Jean Charles de Mendezes 
on July 8, 2005?  People's revulsion was tempered by the 'well, he  
did jump over the turnstiles away from the cops' argument, which 
the Met allowed to circulate for a good 24 hours.  The important 
thing is that there is any argument, (no matter the facts or logic), 
onto which  people can hang their desire for the psychological 
status quo.

Vaclav Klaus, the Czech president, told US congressmen in a separate 
hearing this week. “Communism was replaced by the threat of ambitious  
environmentalism.”
22 March 2007 page 36, Financial Times

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum
http://en.wikipedia.org/wiki/Terminology
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet


What is to be done? 
Essential Reading
Elizabeth Kolbert Field Notes on a Catastrophe
George Monbiot Heat (and his website www.monbiot.com)

On climate science
Royal Society www.royalsoc.ac.uk/
Hadley Centre www.metoffice.gov.uk/research/hadleycentre/
Real Climate www.realclimate.org
Tyndall Centre www.tyndall.ac.uk

on 'sceptics' and the denial industry
www.exxposeexxon.com/
www.desmogblog.com/a-global-warming-swindle-play-by-
play
www.medialens.org

on the psychology of denial..
www.climatedenial.org/  (really good blog- astute stuff)

And if you want to   do   something about it  
www.climatejustice.org.uk
www.climatecamp.org.uk
www.planestupid.com
www.manchesterpermaculture.net
www.biofuelwatch.org.uk
www.foe.org.uk
www.greenpeace.org.uk
www.campaigncc.org.uk
www.c-red.org.uk

Paul Kingsnorth “In your face, eco-hairies”
http://www.theecologist.org/blog_full.asp?blog_detail_id=115

Channel 4 Apology about “Against Nature”
www.foe.co.uk/resource/press_releases/19980402000124.html

Channel 4’s Against Nature series turns out to have been made by an obscure and cranky sect
By George Monbiot. Published in the Guardian 18th December 1997.
http://www.monbiot.com/archives/1997/12/18/the-revolution-has-been-televised/

Channel 4 has hired a charlatan to make its science programmes
By George Monbiot. Published in the Guardian 16th March 2000
http://www.monbiot.com/archives/2000/03/16/modified-truth/

Don't let truth stand in the way of a red-hot debunking of climate change
George Monbiot Tuesday March 13, 2007 
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/story/0,,2032575,00.html

On Living Marxism 
 www.gmwatch.org/profile1.asp?PrId=78

On the Revolutionary Communist Party 
en.wikipedia.org/wiki/Revolutionary_Communist_Party_%28UK%2C_1978%29

You already know enough. So do I. It is not knowledge we lack. What is missing is  the 
courage to understand what we know and to draw conclusions.

Sven Lindqvist, “Exterminate all the Brutes”

http://www.gmwatch.org/profile1.asp?PrId=78
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/story/0,,2032575,00.html
http://www.monbiot.com/archives/2000/03/16/modified-truth/
http://www.monbiot.com/archives/1997/12/18/the-revolution-has-been-televised/
http://www.foe.co.uk/resource/press_releases/19980402000124.html
http://www.theecologist.org/blog_full.asp?blog_detail_id=115
http://www.c-red.org.uk/
http://www.campaigncc.org.uk/
http://www.greenpeace.org.uk/
http://www.foe.org.uk/
http://www.biofuelswatch.org.uk/
http://www.planestupid.com/
http://www.climatecamp.org.uk/
http://www.climatedenial.org/
http://www.medialens.org/
http://www.realclimate.org/

